Makkelijk praten!?
maart 10, 2021
Makkelijk praten!?
Geruime tijd wist ik reclamespotjes op TV te omzeilen, maar de laatste tijd zie ik ze weer wat vaker. Vaak gaan de commerciële boodschappen over producten waar ik niet direct behoefte aan heb. Zo verbaas ik mij over een reclame van koffie-cups, waarin ik opgeroepen wordt mijn gebruikte cups in te leveren, zodat ze nog een keer gebruikt kunnen worden. Zo kan ik bijdragen aan CO2-neutraal koffiedrinken. Voor mij is CO2-neutraal koffiedrinken vrij gemakkelijk, aangezien ik geen koffie lust. Tegelijkertijd ziet zo’n drankje uit een cup er verleidelijk lekker uit en toch wel beter dan de koffiedrap die ontstaat uit een filterkoffie. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat koffie uit zo’n cup beter voor het milieu is, dan koffie gezet met een filter van gerecycled papier om vervolgens het koffiedik in te zetten voor de kweek van oesterzwammen. Wellicht is echter meer doorslaggevend de hoeveelheid koffie die je überhaupt drinkt.
Die oproep om koffie-cups in te leveren is een goed voorbeeld van “groene” marketing, die ons eigenlijk verleidt om van alles te gebruiken of consumeren. Ik ken nog weinig voorbeelden van bedrijven die actief aanzetten tot consuminderen, maar dat is ook wel een beetje erg naïef om te verwachten misschien.
Met de naderende verkiezingen worden de reclamespotjes regelmatig afgewisseld door politieke beloftes. Zou het een goede campagnestrategie zijn van een partij om te zeggen: als je op ons wilt stemmen, dan moet je wel eerst ons verkiezingsprogramma lezen? Dat zou eigenlijk toch niet zo’n hele rare gedachte zijn? We verwachten van onze volksvertegenwoordigers tenslotte dat ze zich goed verdiepen in de materie en een weloverwogen keuze maken, dan moeten we als kiezer ook het goede voorbeeld geven.
Nu ik wens je veel succes met je keuze, bij de komende verkiezing en bij je volgend kopje koffie!